Volym: 2 Kopior: Övre Norrland i tidningarna åren 1740 -

Grunduppgifter

2
Arkivbox (8 cm)
0,080 (enhet saknas)
Kopior: Övre Norrland i tidningarna åren 1740 - 1810, sammanställt av Bertil Steckzén rör. båtar, skeppsbyggeri m.m. Kopior av tidningsartiklar rör. vedskutor: NK - 1927, 19/5- Dam i sjönöd - skeppet Clara av Hindersön, NSD - 1977 5/8 - Veden kom till Luleå med skutan. Bild på vedskutan Hugo, NSD - 1983, 31/10 - Vedskutor i skytteltrafik från öarna- bild från Pontusudden från sekelskiftet och 1983. Kopia på artikel ur Norrbotten 1928 rör. vedtransport. Kopior ur NSD 1980: 14/7 - Sprisegelbåten Jenny. 14/7 - De sa nej till plastbåtarna - och gick tillbaka till 1800-talet. Kopior ur NK: 1883, 13/4 - Annons på en storryssja. 1886, 16/2 - Artikel rör. skeppet Fredrika & Carilina förlisning. 1899, 14/2 - Annons på en lastbåt. 1906, 6/8 - Kopia på annons för fotogenmotorn Avance. 1910: 13/7 - 2 sidor - En intressant täfling - om Luleå segelsällskaps försökstävling för motorbåtar. 18/7 - - Baldersmålet - om åtalet mot kapten E.a. Sundström. 18/7 - Kopior, 2 sidor i A3 format - - Motobåtstävlingen - om Luleå segelsällskaps försökstävling för motorbåtar. 1911: 11/2 - Motorbåtar - om Porjus kraftverksbyggnads anskaffande av tvenne motorbåtar. 27/12 - Annons betr. Evinrudes roddbåtsmotor. 1912: 14/2 - Storbåten Iris säljes. 27/6 - Tvänne motorbåtar finns nu i Tornedalen ofvanför Vitsaniemi. 28/6 - Motorbåtarna å Vassaraträsket. 1913, 1/11, - Kopia, A3 format - Motorfabrik i Piteå har anlagts av D.L. Nilsson. Här också om: Ny ångare på Luleå-Piteåtraden - om ångaren von Döbeln med kapten Sjölin. 1917: 4/8 - Motorbåtarnas buller - om trafikförbudet. 10/8 - Luleåbornas båtar, de ha för knappt utrymme. 1918, 19/6 - Vedskutor - om anbud å befraktning till Luleå av brännved från Rörbäcks storbåtshamn. 1926, 13/11 - Torrläggning i Luleå. 1927: 4/3 - Motorfabrik i Luleå - om Backtemans gjuteri och mekaniska verkstad. 20/5 - Gammal bekant - om ångaren Prins Gustaf Adolf 5/12 - Lotsverkets båtar. 1928: 3/3 - Två flodbåtar från den gamla goda tiden - om ångfartygen Aros och Gellivara. 25/4 - Fyrmästare Jonas Sandström 70 år. 12/5 - Det Luleå, som rustar sig för havsfärd. 1929: 27/4 - Isbrytning i färjrännan - om ångaren Prins Gustaf Adolf. 8/5 - Till Rödkallen - liten artikel om fyrmännens ankomst till Rödkallen. 11/5 - Isränna brytes i Luleå hamn, Fram och Victoria ha ett mödosamt arbete i isen. 1/6 - Haparanda, landets sista hjulångare. 11/7 - Klart Rödkallen!, telefonförbindelse öppnad idag. 1930, 28/1 - Annons för råoljemotorn Avance. 1931: 2/5 - Annons för Penta utombordsmotorer. 22/11 - Haveristen från Marakallen - om den tyska motorskonaren Alma. 1933: 8/7 - Från Luleå hamn. 12/7 - 2 sidor - Båtbyggaren Gustav Öström i Måttsund och Ålderdomligt fartygsfynd i Mälarvik. 1934, 27/7 - Duktiga båtbyggare i Siknäs - om bröderna Johansson. 1936: 15/7 - Eldsvåda på segelfartyget Tuna i Luleå hamn. 16/7 - Till sol och saltvatten med turisångaren Klubbviken. 24/7 - 2 sidor - Länsmuseet i Luleå, en behagens pärla med mörkrum och bio. 7/10 - Luleå hamn på det torra. 1937: 11/9 - Båtfyndet vid Kallviken. 2/11 - Siste seglaren i Luleå hamn - Frideborg. 1938,24/3 - skeppet Frideborg. 1939, 26/9 - Lotskutter för Ulvö byggd i Luleå. 1945, 8/1 - Om tankar efter läsning av R. Odencrants uppsats Ett sjöfartsdokument från 1942. 1947, 22/5 - Motorbåtar av enhetstyp - om båtbyggaren Torsten Nyström i Pitholm. 1948, 7/4 - Serietillverkning av motorbåtar vid fabrik i Råneå. 1949, 17/6 - 2 sidor - 80-åringen Johan Anton Johansson i Morjärvs-Forsbyn bygger smäckra kalixbåtar. 1950: 16/3 - Lulegjord båtmotor till Stockholmsexpo - Backtemans. 9/11 - Isekan modell Piteå garanti mot olyckerna på svaga isar. 1951, 27/2 - Duktiga Nyborgsfabrikörer hotade av svår plåtbrist - om bröderna Ekholms Mekaniska verkstad i Kalix-Nyborg. 1954, 15/3 - Äldsta lotsen i Luleådistriktet, Frans Forsberg i Gäddvik, berättar om livet i svunna dar. 1956, 18/2 - Båtbyggeriet har gammal tradition i Norrfjärden. 1958: 15/3 - Landets första båtbyggarskola planeras i Nedertorneå kommun 22/3 - Plast och mahony på sjön. 1959: 2/1 - Båtbyggeri i Töre blev lågornas rov. 30/4 - Livligt hos båtbyggerierna. 2/7 - 2 sidor - Från 0 till 35 knop på 6 till 8 sekunder. 1960: 2/4 - 2 sidor - Fabrikören Hans Fjällström har jobb men saknar arbetare - om bristen på båtbyggare. 2/5 - Luleå får ny båtindustri: Serietillverkad plastbåt. 4/5 - Backteman-export går över hela världen. 13/5 - Annons för båtmotorerna Archimedes eller Penta. 8/10 - 2 sidor - Sex lär båtbyggeri. 1961: 1/4 - Båtbyggarskolan i Nikkala fick god vind i bra start. 20/6 - Ålderdomligt båtbyggeri i Saittarova blir filmat. 1962: 31/7 - Överkalixbåten börjar nu serietillverkas, efterfrågan är stor, fler får anställning. 4/12 - Båtbyggeri i ombyggd ladugård, Norrfjärden största industri. 4/12 - Båtbyggarna i länet planerar centralförening, bristen på utbildad arbetskraft är svårlöst. 1963: 14/9 - Ryggskadad blir egen företagare, skogsarbetare Sten Hällgren startar båtbyggeri i Storsund. 15/3 - Länet får unik båtindustri? 22/4 - 2 sidor - Backtemans i Luleå exporterar över hela världen. 11/5 - Storkoncerner villiga sälja Nikkala-båtarna. 11/5 - Överkalixbåtar succé, tillverkningen utökas. 14/8 - 2 sidor - Skilda metoder hos båtbyggerier men båda har framtiden för sig. 1/10 - 70-åringen Rudolf Stålnacke i Jukkasjärvi båtbyggare av leklust. 1964: 27/1 - Båtindustrin i Nikkala är snart färdig. 9/5 - Inbyggd skola för båtbyggare startar redan i höst. 29/5 - 2 sidor - Hemgjorda farkoster stor vara i Nikkala. 22/10 - Båtbyggare i Norrfjärden ger smålänningar hård match. 1972, 23/2 - Han föddes 15 år före bilen - om Sjökapten Nils August Andersson från Luleå. Kopior ur Luleå Segelsällskaps minnesskrifter åren: 1884 - 1974, 1901 - 1926. Kopior ur Luleå Segelsällskaps Jubileumsskrifter åren: 1884 - 1959, 1884 - 1984. Kopior ur Luleå Segelsällskaps Årsskrift år 1957. Tidevarv, nr. 1, 2003 - Sjunkande svenskt intresse gör att båtarna flyter utomlands.

Placering

Sekretess

Hanteringsanvisningar

Länkar

Bilagor